Pagina's

dinsdag 11 februari 2014

Worteltaart met glazuur

Ik had wat wortels die op moesten, dus zocht ik op internet naar een recept voor worteltaart. Dat heb ik al eens eerder gegeten en is erg lekker. Ik kwam een lekker recept tegen, maar er waren wat dingen hier in huis op. Ik had geen zin om naar de winkel te gaan en heb wat dingen vervangen waardoor ik nu wel kan zeggen dat dit mijn eigen recept nu is *trots*
 
Je hebt nodig:
-120 gram walnoten (dat is precies een bakje die je bij de aldi kunt kopen)
-100 gram gesmolten roomboter
-250 gram rietsuiker
-3 grote eieren (L)
-300 gram wortel in julienne gesneden (door een keukenmachine gooien dus)
-2 eetlepels koekkruiden
-150 gram bloem
-100 gram havermout
-1 zakje bakpoeder
 
Voor het glazuur:
-200 gram roomkaas (weer precies een bakje van bij de aldi)
-50 gram witte basterdsuiker (maar poedersuiker kan ook)
-een scheut soyamelk (gewone melk of een scheut slagroom kan ook)
Je zou er ook nog citroenrasp door heen kunnen doen, maar die had ik niet. Lijkt me wel heel lekker.
 
 
Je verwarmt de oven voor op 170 graden. De walnoten snij je fijn (keukenmachien) en rooster je even in een droge koekepan. De boter, olie en rietsuiker klop je tot een romig mengsel. De eieren, wortel, bloem, bakpoeder, koekkruiden en walnoten schep je door het mengsel. Doe het beslag in een springvorm (ik gebruikte er eentje met 26 cm doorsnee) en bak je taart in 60 minuten gaar. Na die 60 minuten prik je even in de taart met een satéprikker, als die er droog uit komt dan is je taart gaar. Anders laat je hem er nog een paar minuten in de oven staan.
 
Taart laten afkoelen en glazuurtje maken. Alle ingrediënten door elkaar kloppen en klaar. Even proeven of je er genoeg suiker in hebt anders kan je altijd nog een beetje meer erin doen.
En nu, lekker smullen:
Een heerlijk toeje na de hutspot, tja ik zei het, de worteltjes moesten op ;-)


Geen opmerkingen: