Pagina's

zondag 20 mei 2012

Rabarberjam (#25)

Gisteren had ik een dagje uit in Utrecht met nog 8 anderen meiden. We kletsen al 7 jaar met elkaar via een forum. En elk jaar plannen we een uitje waar we elkaar dan in real life zien. Eén van de meiden deed mee met mijn face-book actie, waarin in aan 6 mensen een zelfgemaakt kadootje heb beloofd in 2012. Dus dit was een mooie gelegenheid om het haar persoonlijk te geven.
Je neemt ongeveer een pond rabarber, en een banaan. Dan weeg je de vruchten (in mijn geval 600 gram) en dan doe je ze in een grote pan met een laagje water. Je kookt de vruchten zacht en daarna haal je de staafmixer erdoorheen. Brokken rabarber smeert nl. niet zo makkelijk op de boterham ;-)
Je weegt nu geleisuiker af in een verhouding van 2 op 1. Hier heb ik 600 gram aan vruchten gebruikt, dus gaat er 300 gram geleisuiker door. Nog even 5 minuten doorkoken en dan kan het in gesteriliseerde potten gegoten worden. Potjes dichtschroeven en even op hun kop zetten zodat de boel vacuüm trekt. Ik kon van dit mengsel vier potten jam maken, en echt, superlekker! Met aardbeien ipv banaan lijkt me ook lekker, die ga ik volgende keer proberen.
Om de jam heen maakte ik nog een keerbaar tasje. Aan de binnenkant paars met witte stippen en aan de buitenkant blauw en daarmee was het derde face-book kado geboren. En omdat ik het anders zo sneu vond voor de andere meiden die ook mee waren heb ik voor hun ook nog een tasje genaaid:
Op de hengsels heb ik mijn labeltje genaaid. En nu voor mezelf ook nog maar eentje naaien want anders val ik volgend jaar zo buiten de boot ;-)


Geen opmerkingen: